RoiMeloo keskustelupalsta

Tonni täynnä

Started by Ile, 10 October, 2010, 12:20

Previous topic - Next topic

Ile

10.10. aamuhämärissä nollakelissä ja navakassa pohjoistuulessa lähdin Olkkajärvelle tavoitteena kauhoa tonnista puuttuvat kilometrit kokoon. Tuulen vuoksi käännyin suojaisemmalle reitille Raudanjoelle ja innostuinkin käymään Vaattungissa asti. Paluumatkalla Olkkajärven 3 km osuudella sain huomata tuulen edelleen voimistuneen. Syksyn ensimmäiset lumihiutaleet ja vaahtopäinä vastaan vyöryvät aallot saattelivat minut talvikaudelle. Matkaa kertyi kuitenkin riittävästi, tai oikeastaan muutaman kilomerin enemmänkin.
Kaiken kaikkiaan olen melonut tällä ulkovesikaudella 1004,3 km.

Melontalenkkejä olen tehnyt 55 kpl, eli keskimääräinen yhden reissun pituus oli 18,3 km.

Kuukausittain tarkastellen kilometrejä kertyi seuraavasti:
Toukokuu 225,4 km
Kesäkuu 92,9 km
Heinäkuu 282,4 km
Elokuu 182,4 km
Syyskuu 123,8 km
Lokakuu 97,4 km.

Kauden aikan tuli melottua 29 vesistössä: Ounasjoki, Kemijoki, Suomenlahti (Kulosaaren kierto), Levijärvi, Sirkkajärvi, Kivarinjärvi, Kiiminkijoki, Perämeri (5 km), Raudanjoki, Sierijärvi, Tornionjoki, Soudunjärvi, Herajärvi, Oksajärvi, Porojärvi, Poroeno, Lätäseno, Yli-Suolijärvi, Ala-Suolijärvi, Latvajärvi, Marrasjärvi, Meltosjoki, Meltosjärvi, Aakenusjärvi, Pallasjärvi, Perunkajärvi, Ã,,käsjärvi, Kuolajoki, Olkkajärvi.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

jems

OS

Quote from: Ile on 10 October, 2010, 12:20
Kaiken kaikkiaan olen melonut tällä ulkovesikaudella 1004,3 km.

Täyttyihän se tonni. Varsin viime tippaan jäi, jos kylmää povaaviin sääennusteisiin on uskomista.

Itsellä oli yritystä Perunkajärven 100 km:n melontaan asti, mutta sitten homma jotenkin lopahti. Varsinkin alkukesästä pitäisi olla selvästi enemmän vesillä, sillä toukokuussa kilometrejä tuli vain 83,8 ja kesäkuussa ainoastaan 35,4. Ei tuommoisilla määrillä tonni täyty.

Tuomas

Onnea! Kesäkuun vaisu suoritustaso pistää silmään ;) Mukavasti eri paikkojakin tullut kierrettyä. Onkohan Ile ainoa roimelo tänä vuonna joka saa tonnin täyteen?
"Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong."

Ile

Jotain parannettavaakin kuitenkin löytyy  ;)
Viimeinen satanen oli kyllä väkisin vääntämistä. Siinä ei enää ollut sellaista normaalia melomisen riemua. Nyt taas melottaa ihan eri lailla kun tuo tavoite on puserrettu kokoon. Pitääköhän tiputella vielä menopeli orrelta alas?

Olli V edusti seuraa yksinään viime vuoden tonnilistalla. Näyttää siltä, että minulla on edustusvuoro tämän vuoden osalta.

Ile

Quote from: Tuomas on 12 October, 2010, 10:34
Mukavasti eri paikkojakin tullut kierrettyä.

Yllättävän pitkä lista noista muodostui. Ja aika pienellä vaivalla listaa olisi voinut jatkaa 10-15 nimellä. Pitääkin ottaa ensi kesälle toiseksi suoritustavoitteeksi tonnitavoitteen ohelle 50 vesistön nimilistan keruu.

Krisse

Quote from: Ile on 13 October, 2010, 20:54
Pitääkin ottaa ensi kesälle toiseksi suoritustavoitteeksi tonnitavoitteen ohelle 50 vesistön nimilistan keruu.

Siinä on sitä oikeaa suoritusmentaliteettia  ;D

Onnea tonnista! Ja onnea ensi vuoden yritykseen!

tanykane

Hyvä Ile! Ens vuonna 1500 km sitten yksin tein  ;D

Tuomas

Joo. Helppoahan se on naureskella suorituskeskeisille melojille, mutta kyllähän sitä itse kukanenkin saattaa välillä kokea pientä motivaationpuutetta. Erilaiset tavoitteet saattaa auttaa motivoimaan silloinkin kun normaali melomisen riemu on jostain syystä hukassa. Ainakin itse luen melonnan harrastusmuodoksi jonka ei aina tarvi olla hauskaa ollakseen hauskaa. Ilekin raapi tarvittavan motivaation grindata viimeiset kilometrit ankarissa oloissa saavuttaakseen tonnin tavoitteen. Tuskin jälkikäteen hirveästi harmittaa ;D

Henkilökohtaisesti olen nyt motivoitunut siihen että hankkiudun talven aikana parempaan fyysiseen kuntoon. Tuntuu että koko melontakautena ei ole päässyt siihen tilanteeseen että olis varsinaisesti päässyt kehittämään melontaa kun kunto on aina loppunut kesken. Kyllä sen melonnassakin huomaa että puutteellisen peruskuntokauden jälkeen on vaikea pyristellä ;D

"Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong."

Ile

Minua nuo tavoitteet auttavat lähtemään liikkeelle silloin, kun sohvan vetovoima tuntuu ylivoimaiselta. Kunhan vain saa itsensä sohvalta liikkeelle, niin sen jälkeen homma kyllä sujuu.

Eri vesistöissä melominen tuo myös pienen lisämausteen soppaan. On mukava lähteä tutkimaan uusia paikkoja. Rovaniemellä tosin joudun jo ajamaan melko kauas, että pääsen aiemmin melomattomille vesille.

Fyysisen kunnon suhteen tuntuu aina olevan parannettavaa.

OS

Quote from: Ile on 15 October, 2010, 13:34
Minua nuo tavoitteet auttavat lähtemään liikkeelle silloin, kun sohvan vetovoima tuntuu ylivoimaiselta. Kunhan vain saa itsensä sohvalta liikkeelle, niin sen jälkeen homma kyllä sujuu.

Toissa vuonna nuo tavoitteet saivat liikkeelle 1000km:n asti, mutta tänä kesänä jostain syystä ei.  ??? Perunkajärvi tuli kuitenkin suoritettua.

QuoteEri vesistöissä melominen tuo myös pienen lisämausteen soppaan. On mukava lähteä tutkimaan uusia paikkoja. Rovaniemellä tosin joudun jo ajamaan melko kauas, että pääsen aiemmin melomattomille vesille.

Ja sitten alkaa vääntö, että mikä vesialue luetaan erilliseksi vesistöksi.  ;) Ovatko niitä esim. Saarenpudas, Ruutanapudas, Salmijärvi, Harjulampi, Keinuvuopaja, Kuolajoen suualue?

Ihan oikeasti lähes melomattomia vesistöjä löytyy aika läheltäkin, ainakin kevättulvan aikaan. Joskus aikoinaan melottiin mm. Ternujoella, Laisentiajoella, Marrasjoella, Kuohunkijoella, Sinettäjoella, Taapajoella, Molkojoella. Vastaavia tulvajokia on useita muitakin varsin lähellä Rovaniemeä, mutta tämmöisten vesistöjen retkireissut eivät ole viime vuosina kuuluneet seuran ohjelmistoon.

tanykane

Mun mielestä koskimelonta on ihan samanlaista siinä suhteessa, että uudet vedet ovat aina mukavia ja tuovat lisämotivaatiota. Liikunnassa noin ylipäätään tykkään kyllä tavoitteista itsekin. Moni lenkki ois jääny juoksematta tai hiihtämättä ilman jotain pidemmän aikavälin tavoitetta. Ihan varmasti tuo tonni on oikeasti hieno saavutus; lähinnä koitin yllyttää miestä vielä hurjempiin lukuihin kun vauhti on näköjään päällä  :D

Ile

Quote from: OS on 15 October, 2010, 18:43
Ja sitten alkaa vääntö, että mikä vesialue luetaan erilliseksi vesistöksi.  ;) Ovatko niitä esim. Saarenpudas, Ruutanapudas, Salmijärvi, Harjulampi, Keinuvuopaja, Kuolajoen suualue?

Tästä se vääntö sitten alkaa  :)
Kuten ketjun avausviestistä huomaat, en ole laskenut putaita erillisiksi vesistöiksi. Kuolajoki listallani on, mutta minä kävinkin sitä niin ylhäällä kuin pitkällä paatillani pääsin. Salmijärven, Harjulammen ja Keinuvuopajan laskisin omiksi vesistöiksi.

OS

Quote from: Ile on 18 October, 2010, 13:11
Quote from: OS on 15 October, 2010, 18:43

Tästä se vääntö sitten alkaa  :)
Kuten ketjun avausviestistä huomaat, en ole laskenut putaita erillisiksi vesistöiksi. Kuolajoki listallani on, mutta minä kävinkin sitä niin ylhäällä kuin pitkällä paatillani pääsin. Salmijärven, Harjulammen ja Keinuvuopajan laskisin omiksi vesistöiksi.

Samoilla linjoilla ollaan.  :)

Kuinka pitkälle muuten pääsit nousemaan Kuolajokea?

Ile

Quote from: OS on 22 October, 2010, 18:30
Kuinka pitkälle muuten pääsit nousemaan Kuolajokea?

Ei sitä kovin pitkälle pääse. Vähän ennen metsäautotietä käännyin takaisin. Siinä oli koivu kaatunut yli joen, eikä ohi olisi päässyt melomalla. Muutenkin joki kapenee nopeasti ja on turhan mutkainen pitkälle paatille.