RoiMeloo keskustelupalsta

Gör det själv!

Started by Ile, 19 March, 2006, 18:37

Previous topic - Next topic

Ile

"Unelmat vahvistavat sydäntä"

OS

Joo, jag har gjort det själv. Onpas Ruåtsin poika innokas värkkäämään kaikenlaista, tuommoinen eskimomela täytyy rakentaa.
Olli

PirkkoP

Och jag försökte klicka den "English version" utan resultat.
Pirkko

Tuomas

Tuollainen puusta tehty kajakki on kyllä hieno, mutta en tiedä miten hyvä se on koskessa. Puisen koskimelan tekeminen sen sijaan kiinnostaa kovasti. Puinen melahan on kestävä, joustava ja lämmin kädessä eli paras mahdollinen...

Laitetaanko melojien oma käsityöpiiri pystyyn niin voidaan tehdä vaikka jokaiselle oma puumela tai kajakki? :)
"Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong."

Anonymous

Kävin jo kangaskaupassa tekemässä ostoksia. Vedenpitävä kangas, jonka sisäpinta on fleeceä, maksoi noin 9 euroa/metri. Ensimmäiset versiot melontarukkasista ovat varmaan jo lauantaina koemelottavana  :P

Ile

OS

Miksi Ile on vieras :?:  Oletko jo ostanut oman ompelukoneen, vai saatko vielä käyttää paremman puoliskon konetta, eikö se mennyt jotenkin rikki neopreenin ompelussa :?:  Olli

OS

Kun kymmenkunta vuotta sitten rakennettiin noita puisia retkipaatteja, niin silloin vakavissani suunnittelin tekeväni puisen version Prijonin Fly - rodeokajakista.
  Se on hyvin selkeä muodoiltaan, joten se olisi varsin helppo rakentaa. Sen sijaan näitä nykyisiä rodeopaateja on varmaankin lähes mahdoton tehdä puurimoista, on ne sen verran muodokkaita, suoraa pintaa ei taida löytyä kuin pohjasta. Ei taivu puurima sellaisiin muotoihin.
  Flyn rakentaminen jäi kuitenkin tekemättä, sillä ammattikoulu tarvitsi puutyötilat itselleen muuhun käyttöön, eikä vastaavaa tilaa löytynyt ja asia jäi sitten unohduksiin.
  Eipä tuommoisella puisella rodeokajakilla varmaankaan kovin kivisiin koskiin ole asiaa, toisaalta jos sen tekisi hieman paksummasta rimasta ja pohjaan laminoisi paksua lasikuitukangasta, sekä laittaisi kajakin sisään tukirakennelmat, niin kyllä se aikamoisia kolhuja kestäisi.
  Olli

Ile

Olen vieras silloin, kun kirjoitan työpaikalla viestin. Ilmeisesti töissä on niin vahvat suojaukset, että en onnistu millään keinoilla kirjautumaan keskustelupalstalle.

Ompelukoneen käyttöajasta minun hommat vievät 90 % ja "hallituksen" käyttö 10 %. Kone on edelleen siinä kunnossa, että neopreenin ompelu ei kunnolla onnistu. En ole löytänyt siihen syytä, mutta olen keksinyt keinon, jonka avulla pystyn taas ompelemaan neopreeniakin. Keino on sellainen, että panen ompelusauman kohdalle päälimmäiseksi esim. paperin ja ompelen sen läpi. Paperia helpompi keino on, kun vetää sauman kohdalle maalarinteipin. Jostain syystä ompelu sujuu sitten normaalisti.

Ile

PirkkoP

On myös olemassa paininjalkoja, jotka liukuvat paremmin. Ilmeisesti pohja on teflonia tms. Mene Tuutikkiin ja kysy.
Pirkko

Ile

Uhkaa tämä säästäminen tee-se-itse-menetelmällä tulla kalliiksi. Eilen tein Tuutikissa ostoksia yli 30 euron edestä. Ostin uuden painijalan, neuloja ja lankaa, kun myyjä sanoi, että niillä neopreenin ompeluongelmat pitäisi poistua. Tuntemukset liikkessä asioidessa olivat varmaan samantapaiset, kuin monilla naisilla on käyttäessään autoa huollossa  :wink:

Ilkka

PirkkoP

Joku jopa uskottelee, että itse tekemällä saa juuri sellaisen kuin haluaa. Minä en yleensä saa aikaan alkuperäisen suunnitelman tai ohjeen mukaisia vaatteita yms. Mutta harrastuksesta kai pitääkin maksaa...
Pirkko

OS

Kyllä, maksaa pitää, mutta onneksi ne rahat tulevat ihan eri momentilta.
:oops: Viime päivinä on pää tuntunut tämmöiseltä, kuume on riepotellut muutaman päivän. Onko tämä sitä lomakuumetta? Turhan usein iskee tauti heti kun alkaa loma. :twisted:

Miikka

Sehän on vain merkki tunnollisuudesta, ei turhaan lintsata velvollisuuksista.  :wink: