RoiMeloo keskustelupalsta

Ilkka rannikolla

Started by Ile, 24 May, 2013, 19:27

Previous topic - Next topic

Ile

Minun blogissa on teknisiä ongelmia eikä tuki osaa kertoa millon palsta jälleen toimii. Sitä odotellessa raportoin matkastani täällä seuran foorumilla. 
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

24.5. Rullouri, Hamina.
Starttasin aamulla Virojoelta hieman yli kahdeksan. Kilometrin jokiosuuden jälkeen pääsin meriveteen. Meri otti minut ystävällisesti vastaa lähes tyynellä säällä. Ja tuuli pysyi hyvin rauhallisena koko päivän. Näin heti aamusta kymmenpäisiä hanhiparvia ja ihmettelin niitä. Päivän mittaan hanhien määrä meni jo yli ymmärrykseni. Niitä täytyi olla tuhansia ja suurimmissa parvissa yli 500 lintua. Joka niemessä näkyi myös kaukoputkiporukkaa. Eräs heistä kertoi että tänään lienee kevään kiivain muuttopäivä hanhilla. Oli upeaa nähdä kun satapäinen hanhiparvi lensi vastaan vain muutaman metrin korkeudella. Parvi jakaantui kohdallani ja yhtyi taas takana.
Kävin Hurpun kohdalla vain kivenheiton päässä Venäjän rajasta ja sitten suuntasin länteen. Ruokailin puolimatkassa Lapurissa toisen tauon pidin Kuorsalon eteläosassa. Matkaa tänään kertyi 42,6 km ja melontaan käytin aikaa 6 h 35 min. Taukojen pituus oli noin 1,5 h. Valtaosa päivästä oli mukavan pilvipoutainen. Iltapäivällä sitten selkeni vähitellen ja samalla myös lämpeni.

tanykane

Hyvä Ile, hyviä melontapäiviä!

OS

Hyvin lähti reissusi liikkeelle hanhien saattelemana. Kiintoisa juttu tuo lähes tyyni sää, sillä ennusteiden mukaan tuulta luvattiin selvästi enemmän. Hyvä kuitenkin näin päin.

Ile

25.5. Ruotsinpyhtään Söderby, Lehtisen eteläpuolella laavussa.
Nousin aamulla minulle tyypillisesti varhain ja olin vesillä vartin yli seitsemän. Sää oli pilvipoutainen ja tuuli kohtalaisesti koillisesta. Meloin ensin Kirkonmaan ja Kuutsalon välistä Lehmäsaareen, jossa pidin tauon. Aurinko tuli näkyviin ja tuuli voimistui hieman. En uskaltanut lähteä pitkään ylitykseen Kaunissaareen vaan suuntasin Kotkan sataman editse sisäreitille. Se oli oikea ratkaisu sillä jo kolmen kilometrin ylityksessä oli loppuosalla melkoisia surffiaaltoja. 12,5 km/h oli päivän nopeusennätys. Lounaan nautin Koukkusaaressa ja kävin myös kävelyllä katselemassa saarta. Jatkoin matkaa myötätuulen siivittämänä Söderbyn niemeen saakka. Siellä sain porvoolaispariskunnalta lisää vettä ja opastuksen tänne laavulle.
Tänään oli eilistä huonompi hanhipäivä. Arviolta noin 1000 hanhea näin.
Meloin 47,1 km ja aikaa siihen käytin 6 h 55 min. Kaksi taukoa kestivät yht. 3 h 20 min.

Vaikka olen useasti päättänyt etten enää ikinä osta Retki-tuotteita niin ostin kuitenkin tälle reissulle em. tuotemerkin ruokatermoksen. Olen nyt syönyt kaksi kylmää lounasta. Uskon että jatkossa päätös pitää.

OS

Olin toissaviikon kevättalvisessa Islannissa ja sielläkin oli runsaasti hanhia, ei kuitenkaan läheskään noin paljon kuin tuossa Ilkan kuvassa. Kesyimmät tosin tulivat lähes syliin.  ;)

peksi

Olin tarkalleen vuosi takaperin karjalan kannaksella, Venäjän puolella ja hämmästelin hanhiparvia, mitä en ollut koskaan aiemmin nähnyt...tuhansia ja tuhansia päivän mittaan. Niillä taitaa olla vakioreitit.

Tsemppiä Ilkalle uusimpaan koetukseen!

Krisse

Harmi, että sinulta jäi Virolahden ja Haminan kohdilla Suurpisi ja Ulko-Tammio käymättä. Hienoja saaria, sodan aikaisia rakennelmia, luonnonsuojelualueita jne. Onneksi oli sentään hanhet :-)

Hyvää reissunjatkoa!

Ile

26.5. Pellinki.
Jo yöllä kuulin että tuuli oli voimistunut. Ulkomerelle annettiin kovan tuulen varoitus. Onneksi pääsin liikkeelle suojan puolelta. Meloin suojaisaa rantaa kohti Loviisan voimalaa. Hieman ennen voimalaa lähdin myötätuuleen ylittämään selkää kohti Lilla Hudötä. Ylityksen lopussa oli jo melkoista rodeota. Jostain syystä täällä on usein hyvin sekavaa aallokkoa. Aallot tulevat kahdesta suunnasta. Osa tuulen suunnalta ja osa ulkomereltä. Yli päästyäni mittasin tuulen nopeudeksi 8-10 m/s. Se oli mulle riittävän jännää. Siitä eteenpäin pääsin aika helposti Keipsaloon ja saaren länsirannalla pidin lounastauon. Samalla pohdin uskallanko lähteä selkää yli. Matkaa olisi lähes 5 km. Tauon aikana sää näytti muuttuvan. Idästä tuli sadepilviä mutta tuuli tuntui kuitenkin heikkenevän. Lähdin kiireesti ylitykseen. Se menikin oikein hyvin ja pääsin Kabbölen salmeen. Kävin siellä kahviossa pullakahvit juomassa. Sitten suuntasin veneväylää seuraillen kohti Tirmon kauppaa. Jossain vaiheessa alkoi satamaan aika reippaasti ja tuuli yltyi uudelleen. Kauppaan päästyäni huomasin että siellä voi myös syödä. Käytinkin heti tilaisuuden hyväksi. Jatkoin matkaa ja yritin löytää leiripaikkaa. Joka paikassa tuntui kuitenkin olevan mökkejä. Huomasin lähellä caravan-alueen lipun. Heillä ei kuitenkaan ollut majoitusta mutta sain opastuksen läheiseen kalasavustamoon, jossa on huoneita. Mukavaa kun ei tarvinnut sateessa ja tuulessa ruveta leiriä pystyttämään.

Näitä maisemia katsellessa on tullut mieleen, että täällä ja Inarijärvellä on tainnut olla sama urakoitsija rantatörmiä tekemässä.

Tänään meloin 44,7 km ja aikaa siihen meni 6:52.

OS

Quote from: Ile on 26 May, 2013, 20:57
Näitä maisemia katsellessa on tullut mieleen, että täällä ja Inarijärvellä on tainnut olla sama urakoitsija rantatörmiä tekemässä.

Toivottavasti urakoitsijan työnjälki miellyttää silmää.  ;)

Quote from: IleTänään meloin 44,7 km ja aikaa siihen meni 6:52.

Matkasta 10% takana.

Ile

27.5. Helsingin Käärmeluoto

Aamiaispöydässä yrittäjä Martin Tillman kertoili Pellingistä. Asukkaita on 300 ja lisääntyy koko ajan. Suurin osa käy Porvoossa töissä. Yrittäjä oli katkera poliitikoille jotka ovat vieneet päätöksillään kalastajilta toimeentulon edellytykset.
Pääsin vesille vähän ennen yhdeksää. Tuuli oli heikko ja sää hieman sumuinen. Jostain syystä kone vaati tunnin sisäänajon ennenkuin melonta alkoi sujua. Ikä ei voi vielä painaa alle viiskymppisellä joten taitaa alkumatkan melonnat tuntua jäsenissä. Käyntiin lähdettyään kone jytkytti menemään kuin meridiesel konsanaan.

Sumu sakeni nopeasti ja näkyvyys tippui alle sataan metriin. Tulin Emäsalon ohi Onakselle nähden maata vain kerran hämärästi sumun takaa. Sumun ansiosta pääsin yllättämään ruokailevan hylkeen.

Tunti toisen perään sumussa melontaa on melko yksitoikkoista puuhaa. Ajatus karkaa väkisin omille teilleen. Minun aivot pieraisivat esiin englanninkielisen fraasin: long time, always sea. Selvä osoitus siitä miten vaarallista yksinmelonta on.
Ruokailin lyhyesti 22 km tienoolla. Minun piti ehtiä Helsinkiin klo 18 mennessä joten pitkään taukoon ei ollut aikaa. Meloin mahdollisimman suoraa reittiä ja seikkailin kaupungin ohi Santahaminan Suomenlinnan ja Länsisataman vierestä Lauttasaareen. Olin paikalla 15 min etuajassa. Tovin odoteltuani sain paikalle uuden ruokatermoksen ja hieman lisää evästä. Kyllä hyvät ystävät ovat tärkeitä. Kiitos Keijo ja Kyösti. Lauttasaaresta meloin muutaman kilometrin päässä olevaan Käärmeluotoon. Tänään meloin 62 km ja aikaa siihen meni 9 tuntia. Raskas päivä.

OS

Quote from: Ile on 27 May, 2013, 22:08
Tänään meloin 62 km ja aikaa siihen meni 9 tuntia. Raskas päivä.

Huh huh, nyt vähän kevennystä jatkossa.

Ile

28.5. Porkkalanniemi.
Aamulla heräsin tavanomaista myöhemmin. Joko ikä painaa? Oikeasti syynä oli se, että illalla pääsin nukkumaan vasta yhdentoista jälkeen. Piti päivystää sitä, että kaikki saareen ilakoimaan tulleet alkuasukkaat poistuvat. En suosittele tätä leiripaikkaa ainakaan kauniina kesäpäivänä.

Myöhäisestä heräämisestä seurasi myöhäinen vesille lähtö. Kovan tuulen vuoksi valitsin suojaisen sisäreitin. Pääsinkin sitä hyvin tänne niemeen asti. Vain kolmessa kohdassa noin kilometrin verran jokaisessa piti tanssia aaltopolkkaa. Onneksi tuuli ei soittanut rock'n rollia. Siitä pelistä olisin kieltäytynyt. Välillä poikkesin Merimelojien tukikohdassa Skorvanissa. Pari jäsentä sattui olemaan paikalla ja he esittelivät majan. Sinnekin olisi saanut jäädä yöksi mutta halusin tulla tänne missä olen valmis heti Porkkalanselän ylitykseen jos tuuli heikkenee.

Tänään on selväsi erikoinen päivä. Söin nimittäin lämpimän lounaan. Uusi ruokatermos siis toimii. Aluksen kapteeni pitää päivää myös juhlimisen arvoisena ja hän lupasi tuplata päivän alkoholi- ja keksiannoksen ja lupasi tarjota saman myös ystävilleni jos heistä joku vaikka osuu paikalle.
35,4 km, 5:24.

OS

Quote from: Ile on 28 May, 2013, 18:43
Aluksen kapteeni pitää päivää myös juhlimisen arvoisena ja hän lupasi tuplata päivän alkoholi- ja keksiannoksen ja lupasi tarjota saman myös ystävilleni jos heistä joku vaikka osuu paikalle.

Kippis täältä helteiseltä Napapiiriltä.  :)

Ile

Kippistä vaan sinnekin päin.
Tähän päivään sopii lainaus Pablo Nerudaa: "tunnustan eläneeni".