RoiMeloo keskustelupalsta

Retkimelonta

Started by pekkale, 15 June, 2014, 00:23

Previous topic - Next topic

pekkale

Haluaisin herättää seuran sisällä keskustelua aiheesta retkimelonta. Meillä on hieno ja aktiivinen seura, joka innokkaat toimijat järjestävät kursseja monenlaiseen melontaan. Kalustoa on kohtuullisesti saatavilla. Alkeiskurseillla ei ole nähtävissä minkäänlaista painotusta ei retkimelontaan kuin koskimelontaankaan; eteenpäin melotaan pääsääntöisesti oli alamäki tai ei. Kokemukseni mukaan koskimelonta nappaa jostain syystä melojia paremmin kuin retkimelonta. Olenkohan ihan väärässä?
Koskeenmenijät ovat toisistaan hyvin tietoisia  ja yhteys heidän välillään toimii upeasti näillä uusilla teknisillä menetelmillä.
Olisiko meidänkin, joille se hurja koski ei ole ensisijainen tavoite, pyrittävä nostamaan tiedotusta paremmalle tasolle ja panisimme eri foorumeille tiedotusta mikäli haluaa matkaseuraa.
PS. molempi melonta parempi, siinä oppii :)

OlliVain

Hyvä avaus Pekalta. Peruskurssi on nimenomaan peruskurssi. Kurssilla ei ole tarkoitus painottaa erityisesti mitään melonnan muotoa. Tarkoituksena on käydä mahdollisimman laajasti läpi melontaa. Aikaa on käytettäväksi 10 tuntia. Eteenpäin melontaa opetetaan jo senkin vuoksi, että sitä se melonta pääsääntöisesti on.

Retkimelontaan ei erillistä kurssia ole, mutta tänä vuonna on tarkoitus ottaa yhden illan teemaksi retkikajakin pakkaaminen ja retkellä huomioitavat asiat. Eli yksien tekniikkatreenien teemana on retkikajakin pakkaaminen ja retken turvallisuusasiat. Tämä teema tulee joskus heinä-elokuun aikana.

Seura on kouluttanut ohjaajia. Valitettavasti ohjaajien aktiivisuus retkien järjestämiseen on ollut aika heikkoa ja retkien ohjaaminen on  ollut muutamien vastuulla. On toki ymmärrettävää, että muutakin elämää, kuin melonta on ihmisillä olemassa. Onneksi. Meillä on ollut puhetta, että jos ja kun ohjaajia tulevaisuudessa koulutetaan seuran piikkiin, sitoutetaan koulutettavat ohjaajat toimimaan ohjaushommissa.

Laitoin talvella kyselyn jäsenille sähköpostilla. Kyselin toiveita siitä, millaisia retkiä jäsenet toivoisivat järjestettävän. Vastauksia taisi tulla kaksi. On retkivastaavan ominaisuudessa aika vaikea alkaa miettimään retkiä, kun ei tiedä mitä jäsenet haluavat. Oletuksena minulla on, että peruskurssin käyneille henkilöille kaivataan helppoja päivä- ja viikonloppuretkiä.

Syyskuussa on tarjolla helppo viikonloppuretki Simojärvelle. Ohjaajina toimivat Salla ja Riikka. OoPee, Ile ja Kaima lähtevät heinäkuussa Inarille ohjaamaan RoiMelon porukkaa. Itse olen keskittynyt jokiretkien ohjaamiseen. Ola vetää koskimelontapainoitteisia retkiä. Oli keväällä Kuusamossa ja elokuussa uudestaan. Onhan tuossa ohjelmaa joka kuukaudelle. Mutta päiväretkien tai iltamelontojen ohjaajia tarvitaan. Seuran kokeneemmat melojat voisivat ilmoitella aktiivisesti, että lähdetään melomaan. Ei siihen tarvitse olla välttämättä ohjaaja, kun tuntee lähivedet ja osaa hommat.

Kun olette lähdössä melomaan, niin ilmoitelkaa foorumilla. Myös kalenteriin voi laittaa tapahtumaksi esimerkiksi:

Retkimelontaa lähivesillä. Lähdetään porukalla melomaan lähivesille lauantaina. Mukaan kaikki innokkaat. Melotaan leppoista tahtia Rovaniemen lähivesillä. Matkalla pidämme pienen tauon tai pari. Ilmoittatumiset retkelle: puhnro. Seura tarjoaa kaluston. Muistakaa varata kalusto etukäteen kalustonvarausnumerosta.

Ei tämmöiseen toimintaan tarvitse olla ohjaajan pätevyyttä. Ja tuolla toiminnalla luodaan hyviä pohjia tuleville ohjaajille. Saa kokemusta ohjaamisesta ja oppii toimimaan ryhmän vetäjänä. Toivon aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta seuran kokeneemmilta melojilta.

Olli Vain
Retkivastaava

PirkkoP

Innokkaista puheista huolimatta ei järjestetyille iltamelonnoille ole ollut juuri ilmoittautuneita :(. Ehkä rohkenen yrittää uudelleen...
Pirkko

Salla

Kokeile ihmeessä uudelleen, tuurista kiinni mikä ilta sopii kenellekin. :) kommentti kuuluu näin mikäli ymmärsin oikein että jollekin ilmoittamallesi iltamelonnalle ei olisi tullut porukkaa..

Ile

Eilinen iltalenkki ei sopinut muille  :-\
Osasyynä oli varmaan sää (sateessa voi kastua, hui!) ja meneillään ollut peruskurssi, jonka vuoksi retkikalustoa ei tainnut olla käytettävissä.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Mane

Tervehdys!
Olen itse aivan uusi Rovaniemen melojien jäsen. Oma melonta harrastukseni alkoi viime kesänä loppukesästä. Mutta homma nappasi niin, että olen siitä innostunut kuin pikkulapsi joulupukista ja juuri retkimelonta kiinnostaa. Asun itse Kemijärvellä ja olen näitä seutuja melonut mielestäni aika aktiivisesti pari kolme kertaa viikossa. Yritän aina löytää uusia reittejä. Tänä kesänä Posion koilliskulmilta Yli- ja Ala-Suolijärvien vesistöistä on löytynyt mukavia saaristoisia reittejä. Viimeisin tosi mahtava löytö oli Kemijärven ja Rovaniemen rajojen tuntumasta, Rovaniemeltä noin 5 km ennen Hyypiötä pohjoiseen, Keskijärvi, Purnujärvi, Rikkijärvi alueelta. On todella erämainen seutu, ei mökin mökkiä. Majavajoen alapäässä Kypärälammen reunassa oli ainoastaan ehkä armeijan varastorakennus. Kypärälammelta pääsi näillä vesillä juuri ja juuri Rikkiojalle, siinä oli noin 20 metrin kivikkoinen pätkä, mutta senhän vaikka kantaa kannaksen yli. Rikkioja oli todella mukava mutkainen suon keskellä rauhallinen noin 10 metriä leveä oja, jossa ei oikeastaan ole virtausta. Toisessa päässä on Rikkijärvi. Lähdin matkaan Keskijärven eteläpäästä tien varresta, siinä on veneen laskupaikka. Edestakaiselle reissulle tulee matkaa noin 20 kilometriä, riippuen miten paljon kiertelee. Aluehan on Rovajärven ampuma-alueella, mutta ammuntojen aikataulut löytyvät puolustusvoimien sivuilta. Seuraavat ovat joskus elokuussa ja silloin sinne ei tietysti pääsekään. Mukava olisi joskus meloa toistenkin kanssa. Itseä kiinnostavat eniten kunnon päivämatkat ilman kiirettä, en ole vähääkään kilpailuhenkinen tässä asiassa vaan koen, että kun kajakissa ollaan sisällä niin silloin ollaan perillä. Ainut sääolosuhde mikä haittaa on kyllä tuo tuuli yhdistettyinä isoihin selkiin. Mihinkään isoon aallokkoon ei minun kokemuksella vielä haluta lähteä, mutta aallokossakin on joutunut joskus selviytymään. Että minuun vain yhteyttä jos haluatte melontaseuraa päiväretkille accjupiter@hotmail.com

Ile

Olen viime vuosina melonut muutamia kymmeniä Rovaniemen järvistä. Toissa vuonna kävin melomassa ampuma-alueella Yli-Naarmalla ja Pyhäjärvellä. Ne ovat olleet melomistai järvistä parhaasta päästä. Erämaisia, eikä todellakaan mökkejä rannoilla. Nuo mainitsemasi järvet ovat vielä käymättä, mutta ne kiinnostavat kyllä kovasti. Ties vaikka tänä suvena vielä ehtisin sinne.

Ampuma-alueen ulkopuolella erämaisin melomistani järvistä on ollut Iso-Venejärvi. Sitä voin suositella päiväretkikohteeksi.
Kaikista eniten mökkejä järven koko huomioidan olen nähnyt Sonkajärvellä (Pellontien varressa). Se on jo sellaista "mökkislummialuetta", etten käsitä miten joku kehtaa siellä vapaa-aikaansa viettää.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"