RoiMeloo keskustelupalsta

Kokemuksia melontakäsineistä

Started by Ile, 10 October, 2014, 10:13

Previous topic - Next topic

Ile

Inarijärvellä meloessa tuli taas todettua, että parhaat kylmänkelin melontakäsineet, mitä minulla on koskaan ollut, ovat kuvassa näkyvät kumirukkaset. Vieressä näkyvät vihreät lapaset tulevat rukkasiin sisälle. Itse olen "räpinyt" rukkasiin jatkovarret  (musta osa), jolloin roiskevettä ei mene oikeastaan lainkaan sisälle. Kädet pysyvät koko ajan lämpiminä ja kuivina ja rukkasten muodon vuoksi niillä on vaivaton pitää melasta kiinni. Ainoa huono puoli rukkasissa on se, että jo + 5 asteen lämmössä ne ovat liian lämpimät.

Neopreenisormikkaita olen kokeillut 26 melontavuoden aikana varmaan ainakin kymmentä eri mallia ja yleensä ne ovat olleet kädessä vain yhden reissun verran. Ainoastaan kuvassa näkyvät mustat Joben 2,5 mm neopreenia olevat sormikkaat ovat olleet useammasti käytössä, joskin esim. meneillään olevana melontakautena en ole käyttänyt niitä kertaakaan.

Jos sää sallii, niin melon paljain käsin. Tarvittaessa käytän kuvassa näkyviä tuulisuojia. Jos melon pitkän matkan ja katson tarvitsevani käsille hiertymien varalta suojaa, niin käytän ohuita rautakaupassa myytäviä ns. asentajan sormikkaita (vihreät tai harmaat).

Silloin harvoin, kun erehdyn koskeen melomaan kylmän veden aikaan, laitan käteen NRS:n toasterit. Ne ovatkin nykyisin oikeastaan ainoat melontaan tehdyt käsineet, joita käytän. Muut ovatkin rautakaupan työkäsineitä. Kuvassa ovat myös ruskeat kumihanskat. Niitä olen kokeillut muutaman kerran, mutta ne eivät yllä rukkasten tasolle käyttömukavuudessa ja lämpimyydessä.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

OS

Quote from: Ile on 10 October, 2014, 10:13
Inarijärvellä meloessa tuli taas todettua, että parhaat kylmänkelin melontakäsineet, mitä minulla on koskaan ollut, ovat kuvassa näkyvät kumirukkaset. Vieressä näkyvät vihreät lapaset tulevat rukkasiin sisälle. Itse olen "räpinyt" rukkasiin jatkovarret  (musta osa), jolloin roiskevettä ei mene oikeastaan lainkaan sisälle. Kädet pysyvät koko ajan lämpiminä ja kuivina ja rukkasten muodon vuoksi niillä on vaivaton pitää melasta kiinni. Ainoa huono puoli rukkasissa on se, että jo + 5 asteen lämmössä ne ovat liian lämpimät.

Olosuhteet olivat luultavasti varsin otolliset tuommoisen päätelmän tekemiseen. Mitäpä Inarilla muuta?

Ile

Tähän aikaan vuodesta sielläpäin on aika rauhallista. Satamassa ei ole parkkipaikoista puutetta, eikä vesillä tarvitse veneenpärinää kuunneella. Muutamia verkkokalastajia oli liikkeellä, mutta "vapakauppiaita" ei näkynyt yhtään. Tuuli voi näin syksyisin aiheuttaa vaikeuksia, mutta minulla ei ollut ongelmia. Pääasiassa tuuli pysytteli alle 5 m/s lukemissa. Reitin kyllä suunnittelin siten, että saaristo tarjoaa tarvittaessa suojaa (Veskoniemen ja Inarin välinen saaristoinen alue). Kalasaaliin puolesta olin hiukan pettynyt. Vedin uistinta perässä kaikkiaan varmaan 30 km, mutta saaliiksi tuli vain 30 cm ja 40 cm taimenet, jotka alamittaisina vapautin. Iltasella en saanut rannalta heitellen yhtään harria. Makkaran syönniksi siis meni. "Aakkosia" bongasin 12 kpl. Niin ja Inarijärvellä melontaa on nyt koossa noin 550 km. Tuo lukema pitää varmaan kertoa kolmella ennen kuin olen käynyt kaikki aakkoset kuvaamassa. Silloin eletään jo varmaan vuotta 2024  ::)

OS

Quote from: Ile on 11 October, 2014, 16:46"Aakkosia" bongasin 12 kpl. Niin ja Inarijärvellä melontaa on nyt koossa noin 550 km. Tuo lukema pitää varmaan kertoa kolmella ennen kuin olen käynyt kaikki aakkoset kuvaamassa. Silloin eletään jo varmaan vuotta 2024  ::)

Meloitko aakkoselta toiselle suorinta tietä vai kiertelemällä? Oletko selvittänyt kuinka monta "aakkosryhmää" järveltä löytyy? Mielestäni niitä on ainakin kolme.

Ile

Minun uteliaisuus pakottaa aina kurkkaamaan mitä saaren toisella puolella on, joten sellaista kiertelyä ja kaartelua se eteneminen oli. Muutamissa paikoissa menin kyllä suoraankin merkiltä toiselle, kun ei välille osunut mitään houkutuksia. Bongasin muutaman hiekkarannan, joita sinulla ei kenties ole kokoelmassasi? Esim. heti satamasta lähdettyäni kiersin Nunnarosaaren ja Istumasaaren länsipuolelta. Molemmista löytyy pieni hiekkaranta. Oletko löytänyt ne?

Muutaman karttavirheenkin löysin (läpimelottava saari ja nimeämiseroja kartta-aineistoissa).

Aakkosryhmiä tai muutakaan logiikkaa en niistä ole vielä huomannut. Tarkoituksenani on kyllä digitoida merkit omaan kartta-aineistooni, minkä jälkeen voin hieman helpommin suunnitella tulevia reissuja ja kentien löytää niiden sijoittelun logiikan. 

OS

Quote from: Ile on 11 October, 2014, 17:54
Minun uteliaisuus pakottaa aina kurkkaamaan mitä saaren toisella puolella on, joten sellaista kiertelyä ja kaartelua se eteneminen oli. Muutamissa paikoissa menin kyllä suoraankin merkiltä toiselle, kun ei välille osunut mitään houkutuksia. Bongasin muutaman hiekkarannan, joita sinulla ei kenties ole kokoelmassasi? Esim. heti satamasta lähdettyäni kiersin Nunnarosaaren ja Istumasaaren länsipuolelta. Molemmista löytyy pieni hiekkaranta. Oletko löytänyt ne?

Kiertelyt ja kaartelut ne ovatkin mukavinta noilla vesillä. Muutama aakkonen on aika kaukana selällä, joten jos hyvä keli sattuu kohdalle, niin käyntiä ei kannata jättää seuraavaan kertaan. Veskoniemen sataman lähialue on aika vierasta, joten enpä ole noita hiekkarantoja bongannut.

QuoteMuutaman karttavirheenkin löysin (läpimelottava saari ja nimeämiseroja kartta-aineistoissa).

Noita virheitä näyttää löytyvän joka puolelta järveä.

QuoteAakkosryhmiä tai muutakaan logiikkaa en niistä ole vielä huomannut. Tarkoituksenani on kyllä digitoida merkit omaan kartta-aineistooni, minkä jälkeen voin hieman helpommin suunnitella tulevia reissuja ja kentien löytää niiden sijoittelun logiikan.

Väylämerkki A löytyy ainakin näistä paikoista:

Palo-Ukko

Päänpyörittäjä

Täältä