RoiMeloo keskustelupalsta

Onko kokemuksia Raudanjoella/Alanamman alueella melomisesta?

Started by katiur, 12 August, 2015, 10:37

Previous topic - Next topic

katiur

Välitän minulle tulleen kysymyksen:
T. Kati

"Suunnitelmissani on retkimelonta harrastuksen aloittaminen raudanjoella.
Mistä voisi saada tietoa/kävijöiden kokemuksia lähinnä Alanampa järven molemmin puolin.
Minulla on mökki Alanammassa. Tarkoitukseni olisi sekä retkeillä että kalastaa lähialueilla.
Kun itse olen kuviot oppinut , niin sitten voisin tutustuttaa kalakerholaisiani retkimelontaan alueella.
Olisin kovasti kiitollinen kaikesta infosta mitä on saatavilla. Siis sekä melonnasta että kalapaikoista Raudanjoella:)"

T. Pertti Putila

Ile

Kalapaikoista en tiedä, mutta melonut olen Yli-Nampajärvestä Vikajärvelle.

Yli-Nampajärven ja Ala-Nampajärven välinen jokiosuus ei ole kovin pitkä ja siinä oli muistaakseni vain muutama koski tai niva. Ei ainakaan mitään vaativampaa paikkaa. Siitä kannattaa aloittaa.

Ala-Nampajärvestä Vikajärvelle on pidempi jokiosuus ja siinä oli sellaisia koskia, joissa pitää oikeasti osata ohjata kajakkia/kanoottia virtaavassa vedessä. En suosittele sitä osuutta aloittelijalle, tai ainakin pitää varautua ohittamaan kiperimmät paikat maitse.
Kosket eivät ole sellaisia, että niissä olisi ihan kauheita aallokkoja tai stoppareita. Luokitukseltaan ne ovat lähinnä ykköstä. Oikealla laskulinjalla pysyäkseen pitää kyllä osata oikeat ja tehokkaat ohjausliikkeet, muutoin seurauksena on kiville ajo. Poikittain kiveen törmätessä Raudanjoen virtaama on ilman muuta riittävä aiheuttamaan ongelmia ja vaaratilanteita.

Muista laittaa kypärä päähän. Joki on matala ja kaatuessa pään lyöminen kiveen on aina mahdollista.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"