RoiMeloo keskustelupalsta

GPS vs. kännykkä

Started by Ile, 29 June, 2016, 11:07

Previous topic - Next topic

Ile

29 June, 2016, 11:07 Last Edit: 29 June, 2016, 12:32 by Ile
Kirjoitin pienimuotoisesta testauksesta raportin naamakirjan puolelle. Kaikki eivät siellä kuitenkaan päivystä, joten kopion tekstin myös tänne. Siitä voi olla muillekin melojille hyötyä, vaikka on syytä muistaa, että kyseessä ovat minun käyttökokemukset ja vain tekstissä mainittuja laitteita sekä sovellusta koskevia.

Olen asentanut kännykkäni (iPhone 5S) Mapitare-karttasovelluksen. Se on paras mitä minä olen käyttänyt. Zoomaus on uskomattoman toimiva, paikannimihaku kätevä ja paljon käytössä työnkin vuoksi sekä omia reittejä ja pisteitä voi tallentaa.
Niin hienoa sovellusta oli pakko testata melonnassa ja verrata sitä GPS:ään, jota yleensä käytän (Garmin GPSMAP 64).
Mapitaren kompassinäyttö on kätevä. Kompassi on näkyvillä kartan päällä, joten voit samanaikaisesti lukea karttaa ja huolehtia oikeassa kompassisuunnassa pysymisestä. GPS:ssä ei kompassia saa kartan päälle, mutta tietokenttään voi kyllä valita näkyville suuntalukeman.
Kännykän käyttöä puoltaa myös se, että näyttö on suurempi, tarkempi ja kartta visuaalisesti selkeämpi ja miellyttävämmän näköinen. Garminilla on kyllä isompinäyttöisiä kosketusnäyttömalleja, mutta minä luotan mieluummin fyysisiin painikkeisiin kuin kosketusnäyttöön.
Testilenkin aikana sää oli aurinkoinen. Puhelin ei kestä vettä, joten se piti laittaa suojapussiin. Heti aluksi sain vahingossa roiskutettua vettä syliin ja sitä myötä myös laitteiden päälle. GPS ei siitä ollut moksiskaan, nappulat tietysti toimivat kuiten kuivana. Puhelimen kanssa tuli kuitenkin ongelmia. Sormenjälkilukija ei toiminut pussin läpi ja sain vasta kolmannella yrittämällä ja pussin pinnan kunnollisen kuivaamisen jälkeen syötettyä avauskoodin. Sovellusten avauduttua riensin matkaan. Kännykästä ei tahtonut nähdä auringossa mitään, joten säädin valoisuuden täysille. Siitä huolimatta kännykkää piti käännellä varjoon, jotta näki kartan kunnolla. Monta miinuspistettä siitä. GPS:n kartta näkyi hyvin niin auringossa kuin varjossakin. Reilun kymmenen kilometrin jälkeen kännykän virrasta oli käytetty 40 %, vaikka se oli lentotilassa koko ajan. GPS:n tiedän entuudestaan kestävän samoilla paristoilla jopa kolme melontapäivää koko ajan päällä pidettynä.
Testin lopputulos oli se, että ainakaan tämä puhelin ei tule olemaan minulla käytössä melontaretken paikannuslaitteena. Näytön huono näkyvyys ja huono aukun kesto ratkaisevat asian. Lisäksi GPS antaa paljon monipuolisemmin erilaista nopeus- ja matkatietoa.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"