• Welcome to RoiMeloo keskustelupalsta. Please login or sign up.

Melontaretki Ounasjoelle

Started by OlliVain, 21 July, 2019, 15:18

Previous topic - Next topic

Linked Events

OlliVain

21 July, 2019, 15:18 Last Edit: 26 July, 2019, 11:57 by OlliVain
Yön yli Melontaretki Ounasjoelle

Kokoontuminen seuran vajalle lauantaina klo 8:30

Pakataan kamppeet kärrylle, jonka olen varannut viikonlopuksi. Tavoitteena on, että liikkeelle päästään klo 9:30.

Retkellä ei ole vaativia koskia. Retkelle voi osallistua jonkin verran meloneet henkilöt. Joella opetellaan virranlukua ja kajakin ohjaamista pienissä koskissa.

Melontareitti:

Lauantaina Alakylä Ylipää - Lohiniva 32 km

Matkalla mukavasti pieniä koskia ja virtaavaa vettä. Taukoja pidetään sopivasti ja kelluskellaan menemään. Melotaankin toki ihan rivakasti ja opiskellaan samalla virranlukua.

Sunnuntaina Lohiniva - Tolonen 28 km.

Leppoista melontaa Ounasjoella. Muutamia pieniä koskia.

Autoja reissulle tarvitaan 3 - 4 osallistujamäärästä riippuen. Minä otan tarvittaessa yhden. Menomatkalla lauantaina jätetään yksi auto Tolosen laavulle. Lopuilla autoilla jatketaan Alakylään. Sunnuntaina noudetaan autot Alakylästä Toloseen jäävällä autolla.

Sopivin kajakki retkelle on Tiwok. Isommille melojille Yukon ja Seayak. SeaCruiserit ovat vakaita ja kulkevat hyvin suoraan, mutta vähävetisessä joessa pujottelu voi olla vaikeaa. Lisätietoja sopivista kajakeista retkelle Ollilta. Olen varannut kaksi Tiwokkia, jotka ovat retkelle osallistujien käytössä. Kannattaa merkitä vajakirjaan Ounasjoen perään oma nimi.

Varusteet:
-   Kajakki
-   Mela
-   Liivit
-   Aukkopeitto
-   Kypärä
-   Sopivat jalkineet
-   Vaihtovaatteet vesitiiviisti pakattuna
-   Makuupussi vesitiiviisti pakattuna
-   Teltta
-   Makuualusta
-   Juomavettä riittävästi ja juomapullo (juomavettä ei matkalla saa lisää)
-   Evästä ja ruokaa niin, että pärjää
-   Retkikeitin tarvittaessa (tulenteko ei ole mahdollista, jos on metsäpalovaroitus)
-   Leirivaatteet ja kengät.
-       Sääskimyrkkyä

Kannattaa pakata mahdollisimman suuri osa varusteista kuivapusseihin. Sopiva kuivapussin koko on 10 - 20 litraa. Suuremmat ovat huonoja pakkaamisen kannalta. Minä otan jonkin verran ylimääräisiä melontakamppeita ja varamelan. Melontaan sopivat vaatteet ovat sään mukaiset. Vesi on lämmintä, joten hypotermian vaaraa ei ole.

Ilmoittautumiset retkelle viimeistään 31.7.2019 sähköpostilla olli.vainio(at)metsa.fi. Ilmoitathan samalla, mikäli sinulla on sairauksia, allergioita tai muuta huomioitavaa. Kerro myös, jos sinulla on auto käytettävissä. Lisätietoja ennakkoon Ollilta puh: Nolla400 925074.

Tervetuloa

Olli