RoiMeloo keskustelupalsta

Putaan kierros - jälkipeli avattu!

Started by Ile, 14 August, 2007, 22:05

Previous topic - Next topic

Ile

Etukäteen ajattelin, että olen tyytyväinen, jos paikalle ilmaantuu kykmmenkunta melojaa ja kun meitä tuli paikalle tasan kymmenen, niin tapahtuma täytti paikkansa.

Simo näytti heti lähdöstä vauhdin mallia ja lappoi samaa tahtia loppuun saakka. Huikeaa menoa, onnittelut vielä kerran Simolle. Hyvä valmistautuminen kantoi kauniin hedelmän.

Ollin noteeraukset kesän aikana antoivat aihetta ounastella kovaa menoa, eikä seuran veteraani pettänyt odotuksia. Toinen sija.

Kolmanneksi kauhoi illan yllättäjä: Valto veteli vanhan sotaratsunsa kolmantena maaliin. Kova suoritus, sillä lienemme kaikki yhtä mieltä siitä, että Yukonin runkonopeus on koko porukan huonoin.

Kalevi kiirehti työreissultaan kipin kapin mukaan, ja oli toipunut Jäämeren reissun rasituksista hyvin, sillä tuloksena oli neljäs sija vain vähän Valton takana.

Minä myönnä huomioineeni kesän melonnoissa tämän illan tapahtuman, eli olen yrittänyt tehdä sellaisia lenkkejä, jotka palvelisivat hyvää suoritusta. Valitettavasti jouduin viime hetkellä antamaan hieman tasoitusta muille, mutta tein kuitenkin parhaan ajan mitä koskaan olen Putaalla tehnyt. Olen kaikkineen hyvin tyytyväinen suoritukseeni. Ilman viime hetken epäonnea olisin kenties pystynyt haastamaan Valton ja Kalevin... Simo ja Olli menivät sen verran kovaa, että hiedän vauhtiin en varmaan olisi pystynyt vaikka olisin ollut kuinka virheettömässä kunnossa.

Simo oli kuulemma tehnyt omilla lenkeillään vielä paremman ajan kuin tänä iltana, mutta kaikki muut varmaan tekivät oman ennätyksensä. Porukan kirittävä vaikutus näkyy.

Nyt pitää sitten malttaa odottaa vuosi, että päästään uudestaan kaahaamaan  :(
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

OS

Mielenkiintoista, että maaliintulojärjestys taisi oli sama kuin melojien ikäjärjestys vanhimmasta nuorimpaan, ainakin viiden ensimmäisen kohdalla.  :)

Minkälaisia ongelmia Ilkalle tuli juuri ennen kilpailua?

Valton melonta oli kyllä varsinainen yllätys, jos en olisi loppuosuudella yrittänyt tosissani saada Simoa kiinni, niin Valto olisi varmaankin saavuttanut minut.  :o

Ile

Haiskahtaa jo niin paljon selittelyltä, että jääköön ne ongelmat omaan arvoonsa. Minä paransin selvästi, noin 3,5 minuuttia, omaa ennätystäni ja sykemittarikin kertoo kovasta menosta, joten kovin paljon enempää minusta ei varmaan olisi irti saanut. Sykekäyrä on kauniisti nouseva. Pidin alusta alkaen suunnittelemani syketason ja uskoin, että edellä menevät sippaavat ylikovaan vauhtiin. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan kaikki meloivat vauhdilla loppuun saakka. Luotin myös Kemijoelle tähtäämääni loppukiriin. Eroa oli kuitenkin aivan liian paljon, jotta se olisi ollut enää saavutettavissa.
Viimeisten 38 minuutin keskisyke oli 186. Tuo loppuosa oli paras osa eilistä melontaani. 

Minä jäin alusta alken neljälle edessä melovalle: sähkölinjalla olin Simoa perässä minuutin ja nelostien silloilla kaksi minuuttia. Sen jälkeen en enää Simoon ja Olliin voinut mitata luotettavasti eroa. Saarituvilla näin Valton ja Kalevin menon Kuusamontien sillan alle. Minä oli heitä siellä jo yli 4 minuuttia jäljessä. Simoon ja Olliin eroa oli varmaan useita minuutteja enemmän. Saarituvilta maaliin saavutin jonkin verran edelle meneviä.

Ile

19 August, 2007, 13:21 #3 Last Edit: 19 August, 2007, 15:50 by Ile
Jäi tuo tiistain melonta kaivelemaan. Nyt kun olen taas muutaman päivän sanut elää ilman burana 800-puudutusta, niin päätin lähteä kokeilemaan uudestaan Putaan kierrosta. Tällä kertaa olosuhteet olivat kyllä hieman erilaiset. Tuulta ei ollut kuin nimeksi, Putaassa ei ollut kuin heikko vastavirta, Kemijoella virtaus oli varmaan kesän heikoin ja Kulpinväylässä oli jonkinlainen vastavirta.
Näissä olosuhteissa tulos oli tämä:
Vitikanpään sähkölinja   15 min 30 sek
4-tien sillat                     31 min
Puusilta Saaren koululla 50 min
Kuusamontien silta         1 tunti 2 min
Ounaspaviljonki              1 tunti 35 min 30 sek

Tuli kirkkaasti oma ennätys.
Ehkä aikaan oli melojan kuntoutumisen ohella "pieni" vaikutus sillä, että meloin matkan vanhalla sotaratsulla, eli lasikuituisella Artisaanilla  ;)
Tällä paatilla voisi minunkin kunnolla pysyä Simon mukana.

OS

Huh huh, kisa sen kun kovenee ja ajat nopeutuu. Ensi kesänä täytyy varmaankin tehdä parempaa pohjatyötä jos meinaa noihin aikoihin päästä.  :o

Yllättävän nopea tuo Artisaani, meloin sillä jonkin verran silloin kun se valmistui, mutta en oikein päässyt sen kanssa sinuiksi, Hervan Pekka sen sijaan meloi sillä aika paljon.

Nyt on flunssa päällä ja astma vähän huonona, joten ensi viikko täytyy elää rauhallisesti, ettei seuraavalle viikolle suunniteltua Inarin melontaa joudu perumaan.

PirkkoP

:( Minä en pääse pariin viikkoon melomaan, ratsastamaan enkä paljon muuallekaan. Nilkassa on kevytkipsi nivelsidevamman takia. Onneksi en ollut suunitellut mitään pitempää patikkaretkeä tai melontareissua. Harmittaa :'(! Pitäisikö ruveta järjestelemään valokuvia vai kattomaan telkkaria ja dokaamaan...
Pirkko

Ile

Ostin Artisaanin pikkurahalla kun seuran vanhoja kamoja myytiin pari vuotta sitten. Se oli silloin ainoastaan kuivuneiden hopeateippien avulla kasassa. Irroitin kannen ja pohjan toisistaan ja puhdistin sauman sekä vahvistin runkoa muutamasta kohdin lasikuidulla. Kiinitin sitten kannen takaisin popniiteillä ja sikaflexillä. Kajakissa on vieläkin pientä laittamista, se mm. puoltaa aika reilusti vasemmalle. Laitoin siihen peräevän, joka ohjaa sitä kulkemaan suoraan. Nämä vastakkaiset voimat syövät tietysti pienessä määrin nopeutta. Pitää vielä tutkia ja mitata runkoa tarkemmin, jos vaikka selviäisi tuo puoltamisen syy. Tulevaisuuden suunnitelmissa on etutavaratilan teko ja kenties peräsin.

Eilen kun meloin kierrosta, niin en olisi perstuntumalla osannut sanoa, kulkeeko Artisaani yhtään SeaYakin nopeammin. GPS näytti kuitenkin koko ajan varsin suuria nopeuksia. Oikeastaan eilen taisi loppua melojalta ominaisuudet kesken. Kajakin vauhtiominaisuudet olisivat mahdollistaneet vieläkin paremman ajan.

Pirkolle: rupea vain reilusti dokaamaan, siinä aika kuluu paljon rattoisammin  ;)

OS

Artisanin puoltaminen huomattiin heti kun sillä ruvettiin melomaan. Se, etten päässyt kajakin kanssa sinuiksi, saattoi hyvinkin johtua tuosta ominaisuudesta. Peltoperän Simo liimasi kajakin perään pienen kiinteän alumiinisen evän, joka ilmeisesti ainakin jonkin verran korjasi puoltamista. Tuo vaiva saattaa johtua siitä, että kajakin muotti on ollut hieman kiero, Artisanin keulassa ja perässä, pohjan puolella, olevat kulmat ovat niin suuret ja sen vuoksi myöskin hyvin ohjaavat, että varmaankin jo muutaman millin kierous saa paatin ikävästi puoltamaan.