RoiMeloo keskustelupalsta

Ilkka läpsyttelee 2009

Started by Ile, 20 May, 2009, 08:18

Previous topic - Next topic

Ile

8.5. Huutelin keskustelupalstalla kaveria Vikajoelle. Kaveria ei tullut, joten läpsyttelin harmissani Ruutananputaan pienten mutkien kera jäälauttojen seassa. 10,5 km.
10.5. Saarenputaassa oli koko uoman tukkiva jääeste Vitikanpään kohdalla, joten suuntasin taas Ruutananputaaseen. Nyt ei ollut enää jäälauttoja ja vesi oli noussut selvästi. Mutkien kanssa matkaa kertyi 10,9 km.
14.5. Lintutarkkailumelonta suistoalueella. 4,9 km.
16.5. Kiiminkijoki Kivarinjärveltä Juorkunaan 38,7 km.
17.5. Juorkuna - Ala-Vuottu 37,2 km.
18.5. Joki-Kokko - Koitelinkoski 39,7 km. Yhteensä tähän mennessä 141,9 km.
Koitelinkoskessa Sahasaaren takana olevassa väylässä kirjautui huippunopeudeksi yli 32 km/h. Videokuvaa tulossa...
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

21 May, 2009, 10:52 #1 Last Edit: 01 June, 2009, 06:55 by Ile
21.5. Lainaanrannalta Saarenputaan kierros, 15,3 km, yht. 157,2 km.
24.5. Vikajokea pätkä, 10,4 km, yht. 167,6 km.
30.5. Kiiintorastit vesille, 10,5 km, yht. 178,1 km.
31.5. Retkeläisten seurana Vikajoen kala-altailta Raudanjoelle Vaattunkiin,  22,9 km, yht. 201 km. Päivämatkaan laskin mukaan Vikakönkään neljä laskua.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

08 June, 2009, 22:15 #2 Last Edit: 22 June, 2009, 10:53 by Ile
1.6. melontatapahtumassa arviolta 2 km melontaa
4.6. torstain iltalenkki yksin, 7,7 km
6.6. kumiveneilyä n. 4 km
8.6. Ruutananpudas, 10,3 km, yhteensä 225 km
10.6. Ruutananapudas, 10,3 km, yhteensä 235,3 km
14.6. Saarenpudas "väärinpäin" eli Kemijoki-Pudas-Ounasjoki, 14,1 km.
20.6. Soudunjärvi - Ala-Suolijärvi - Yli-Suolijärvi 32,6 km, yht. 282 km.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

25.6. Helsingin soutustadion - Söderskär 39,5 km. Itätuuli, 4-6 m/s
26.6. Söderskär - Naissaar 39,5 km. Itätuuli aamulla 5-6 m/s, iltapäivällä 6-8 m/s, puuskissa enemmän.
27.6. Naissaar - Paljassaar (Tallinn) 22,5 km. Itätuuli aluksi 4-6 m/s, loppumatkalla 9-11 m/s (sivuvastaiseen). Kaikkiaan 383,5 km.
Kaikkiaan vuodesta -88 alkaen noin 50 suomalaista on ylittänyt Suomenlahden meloen (Yrjö Lindroosin arvio. 75-vuotiaalle Yrjölle ylitys oli 22.). Lieneekö joukossa vuosien saatossa ollut rovaniemeläisiä aiemmin? Tämänkertaisella retkellä tehtiin muutama temppu, jota ei aiemmin ole tehty. Ohjaaja Jukka Linnonmaa teki eskimon keskellä Suomenlahtea laivaväylien välissä (kuvalliset todisteet myöhemmin). Kuulin tempusta vasta illalla Naissaaren leirissä. Jukan innoittamana tein sitten itse seuraavana päivänä Tallinnanlahdella laivaväylien välissä eskimon (retken vetäjän vastahakoisella suostumuksella). Ilmeisesti minulla oli luottoa eskimon onnistumiseen enemmän kuin vetäjällä.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Hannu V.

Tarkoittaaku tuo Soderskär sitä majakkasaarta? Olen siellä piipahtanut kerran yli 20 vuotta sitten matkalla Kotkaan.

Ile

Ensimmäisen yön leiri Söderskärissä: http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/06/28/8143010478551965776orig.jpg
Matkalla Tallinnaan: http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/06/28/8143010478551966139orig.jpg
Tutustumassa Naissaareen: http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/06/28/8143010478551967143orig.jpg
Meloja-lehdessä 1/2008 on juttu "Kun helvetti vyöryi päälle". Siinä kerrotaan kolmen melojan taistelusta hengestään myrskyssä Suomenlahdella. Kaikki jutussa esiintyvät henkilöt näkyvät kuvassa.
Romany "katollaan": http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/06/28/8143010478551968798orig.jpg
Taustalla Kalevi, hänen takaa näkyy Vahemadal majakka ja taivaanrannassa Tallinnan televisiomasto. Tuolloin satoi lyhyen aikaa vettä ja tuulta oli vain noin 4-5 m/s. Jukan eskimosta ei toistaiseksi ole kuvaa katsottavissa.
Tässä vaiheessa kun rantaudumme Tallinnan Paljassaareen tuulta oli jo yli 10 m/s: http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/06/28/8143010478551969348orig.jpg
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

Quote from: Hannu V. on 28 June, 2009, 19:40
Tarkoittaaku tuo Soderskär sitä majakkasaarta? Olen siellä piipahtanut kerran yli 20 vuotta sitten matkalla Kotkaan.


Porkkalanniemestä noin 5-6 km etelään. Saarella ei ole majakkaa.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

28 June, 2009, 20:46 #7 Last Edit: 28 June, 2009, 20:48 by Ile
Kyllä tällainen järvi- ja jokivesissä melonut kaveri oli pitkään ihmeissään meriaaltojen kanssa, vaikka tuuli oli suurimman osan matkasta varsin leppeä. Kajakki keikkui koko ajan jonnekin suuntaa ja sen lisäksi se heijasi ylös ja alas sellaista reilun puolen metrin liikettä. Kun aallot tulivat vielä hieman takaviistosta, niin tunsin kyllä oloni hyvinkin epämukavaksi. Lantion seutu halusi koko ajan tehdä korjausliikkeitä ja olin myös koko ajan valmis ottamaan melatukea. Vaikken ole aiemmin evällisellä kajakilla melonut, niin löysin evän käytön idean onneksi varsin pian ja sain sen avulla säädettyä kajakin kulkemaan oikeaan suuntaan. Keula tosin pyöri aaltojen mukana koko ajan kahtaalle, mutta pääsuunta pysyi oikeana. Varsinainen ylityspäiväkin alkoi samanlaisten tunteiden vallassa. Pikkuhiljaa lantio kuitenkin oppi aaltojen rytmin ja lihakset tajusivat, ettei jokaista keikautusta ole tarpeen korjata. Sen jälkeen hommasta alkoi pikkuhiljaa nauttia. Iltapäivä ja seuraavan päivän loppuosuuden melonta menikin sitten jo koko ajan enemmän nautiskellen hommasta. Rentouden ja nautiskelun myötä melontaan tuli myös sellasta varmuutta, ettei loppuosuuden voimistuva tuulikaan tuntunut yhtään epämukavalta.

Reissu toi tosi paljon uusia kokemuksia ja oppia melontaan. Erityisen antoisaa oli myös seurata erittäin pätevien merimelojien toimintaa ja ryhmän ohjaamista niissä olosuhteissa. Myös kajakeista, niiden tuunaamisesta itselle sopivaksi ja erilaisista melontavarusteista sai arvokasta tietoa.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

OS

Onnittelut suorituksen johdosta. Löytyyköhän roimeloiden parista seuraajia vastaavalle reissulle?

Ile

Reissu on onnistuneesti takana. Jälkikritiikkinä olen miettinyt, miten olisin voinut tehdä retken vielä nautittavammaksi? Muutama asia nousee esiin niin välineistä, kuin melontataidoistakin.
1.   Vielä paremmin meriolosuhteisiin sopiva kajakki (kuitumerikajakki).
2.   Mahdollisimman paljon melontaa retkelle mukaan otettavalla kajakilla mahdollisimman samankaltaisissa olosuhteissa. Pääpaino aallokkomelonnassa kaikilla tuulensuunnilla.
3.   Kajakin kunto on tarkastettava kokonaisuudessaan ennen retkeä: ohjauslaitteet, istuin, selkänoja, luukkujen tiiveys, verkot, yms.
4.   Aukkopeitto on oltava ehdottomasti mahdollisimman vesitiivis.

Minulla oli käytössä nimekkään englantilaisen merimelojan pajan valmistama muovinen merikajakki. Kajakkia on aiemmin valmistettu vain kuitumateriaalista ja käytössäni ollut yksilö oli muovista tehtyä prototyyppisarjaa. Sitä on jälkikäteen paranneltu Suomessa tämänkertaisella ylitykselläkin mukana olleen Jukka Linnonmaan toimesta. Merellä aallokko-olosuhteissa, kun aallot toistuvasti huuhtelivat kajakin yli, tuli kajakin istuma-aukkoon ja ”peräkonttiin” vettä siinä määrin, että sillä oli jo vaikutusta melontaominaisuuksiin. Vuodon lähteiksi paljastuivat eväkotelon takapää (vettä kontti täyteen ja sitten katsomaan mistä se tulee ulos) ja istuma-aukon vieressä oleva evän säätövivun kiinnitys. Onneksi Jukalla oli korjausvälineitä mukana ja vuodot saatiin liimattua. Oman neopreeniaukkopeiton läpitihkumisen estin sillä, että laitoin neopreeniaukkarin päälle vielä rättiaukkarin. Korjausten jälkeen ja kahden aukkarin ollessa käytössä ”miehistötilat” pysyivät kuivana.

Meitä oli retkellä mukana kolme sisämaan melojaa, ja vain meillä kolmella oli muovikajakit. Minulla Romany, Kalevilla Hasle ja Heikillä Nordkapp. Varsin pian kävi ilmi, että kuitukajakit kyllä kulkevat kepeämmin. Onneksi tarkoitus ei ollut pitää yllä tappovauhtia, joten me muovimiehetkin pysyimme hyvin mukana. Meidän retkellä vallinneissa olosuhteissa kajakilla ei siis loppujen lopuksi ollut kovin suurta merkitystä. Ehkä me muovimiehet käytimme matkalla hieman enemmän energiaa. Tilanne olisi varmaan ollut toinen, jos olisi ollut vaikkapa vastatuuli koko ajan. Silloin välineiden nopeusero olisi alkanut näkyä. Kalevin Haslessa ei ollut peräsintä, eikä säätöevää, ja se teki kyllä hänen melonnasta sivutuulessa selvästi raskaampaa, kun osa melavedoista oli yksipuolisia ohjausvetoja. Lauantaina Kalevinkin tilanne helpottui, kun hän muutti vähän painojakaumaa.

Heikillä oli jonkin verran vauhdinpito-ongelmia päivätaipaleiden loppuosuuksilla, mutta se taisi johtua enemmän tekniikasta ja fysiikasta kuin välineestä.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

8.7. Kesäflunssa alkaa vihdoin olla takanpäin (?), joten uskaltauduin melomaan:
Suopajärven ja Saittajärven kierto, yht. 11,7 km, kaikkiaan 395,2 km.
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Tuomas

Quote from: Ile on 29 June, 2009, 10:22Ehkä me muovimiehet käytimme matkalla hieman enemmän energiaa. Tilanne olisi varmaan ollut toinen, jos olisi ollut vaikkapa vastatuuli koko ajan. Silloin välineiden nopeusero olisi alkanut näkyä.


Eikös tilanne ole paremminkin päinvastoin? Kovassa vastatuulessa suurin matkantekoa vastustava voima on tuuli, jolloin kajakin runkonopeudella ei ole juuri eroa koska suhteellinen nopeus veden suhteen on joka tapauksessa pieni. Hyvässä kelissä taas ulkoiset vastusvoimat ovat pienet ja kajakin ominaisuudet nousevat esille kun nopeudetkin kasvavat.

"Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong."

Ile

Quote from: Tuomas on 20 July, 2009, 12:43
Quote from: Ile on 29 June, 2009, 10:22Ehkä me muovimiehet käytimme matkalla hieman enemmän energiaa. Tilanne olisi varmaan ollut toinen, jos olisi ollut vaikkapa vastatuuli koko ajan. Silloin välineiden nopeusero olisi alkanut näkyä.


Eikös tilanne ole paremminkin päinvastoin? Kovassa vastatuulessa suurin matkantekoa vastustava voima on tuuli, jolloin kajakin runkonopeudella ei ole juuri eroa koska suhteellinen nopeus veden suhteen on joka tapauksessa pieni. Hyvässä kelissä taas ulkoiset vastusvoimat ovat pienet ja kajakin ominaisuudet nousevat esille kun nopeudetkin kasvavat.



Tämä nyt on vain spekulointia, ja asiaan vaikuttaa monet erilaiset tekijät. Tuulipinta on tietysti vastatuulessa hyvin ratkaiseva. Minun arvio perustuu siihen, että vastatuuleen melottaessa liukkaammin liikkuvan kajakin melojalla voimavaroista suurempi osa on käytettävissä tuulen vastuksen voittamiseen. Aiemmin mainitsemassani Meloja-lehden myrsky-jutussa kahdella melojista oli kunnollinen kuitumateriaalista valmistettu merikajakki ja yhdellä muovinen Seayak. Tuulen noustessa myrskylukemiin Seayak-melojalla oli koko ajan vaikeuksia pysyä muiden mukana. Oliko tähän sitten syynä kenties hieman isompi tuulipinta, kajakin nopeusominaisuudet vaiko ehkä melojan ominaisuudet, sitä on tietysti vaikea selvittää. 
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

27 July, 2009, 08:35 #13 Last Edit: 30 July, 2009, 07:15 by Ile
Quote from: Ile on 09 July, 2009, 12:55
...kesäflunssa alkaa vihdoin olla takanpäin (?), joten uskaltauduin melomaan...

Eipäs flunssa vielä tuolloin löysännytkään otetta, vaan piinasi minua vielä pitkään. Muutama viikko meni siis ilman melontaa. Nyt vihdoin lomareissulla pääsin vesillekin ja missäpä muualla kuin Posion vesillä:
21.7. Soudunjärvi-Herajärvi-Oksajärvi, 9,6 km
23.7. Yli-Suolijärvellä Naumanselkä-Ahvenselkä-Nurmiselkä-Korppilahti, 13,6 km
24.7. Soudunjärven kierto, 5,3 km
25.7. Yli-Suolijärvellä Korppilahti-Vienanpudas-Parassimonsalmi-Ahmaselkä-Kuivassalmi, 12,8 km. Reipasvauhtista myötätuuli/sivutuulimeontaa, tuulen nopeus Kuivassalmen sillalla mitattuna 9-10 m/s, puuskissa 2-3 m/s enemmän. Tämä kävi jo jonkinlaisesta merimelontaharjoituksesta. Aaltosurffissa sain huippunopeudeksi 12 km/h.
26.7. Ennen kotiinlähtöä vielä kierros Soudunjärvellä, 6,7 km.
Yhteensä tähän mennessä 443,2 km.

Tilasin meriretken jälkeen eväsarjan ja sen asennuksessa tarvittavan liiman. Asensin evän paikalleen 20.7., eli yllä mainitut melonnat on melottu evää käyttäen. Seayakista tuli kuin eri kajakki. Nyt ei tarvitse tuulesta ja sen suunnasta paljon välittää, kajakin saa vaivatta kulkemaan sinne minne haluaa.

27.7. Ruutananpudas 10,4 km
29.7. Eteläranta-Illinvuopaja-Eteläranta 25,1 km, yht. 478,7 km
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

02 August, 2009, 10:30 #14 Last Edit: 02 August, 2009, 11:37 by Ile
1.8. Ristiojalta Vietosen yli Kaaraneksen voimalaitokselle. Puolen kilsan rullataipaleen jälkeen Miekojärvelle ja sitten läpsyttelyä eteläpäähän Pessalompoloon. Matkaa kertyi 28,1 km ja aikaa melontaan meni muutaman minuutin alle 4 tuntia.
2.8. Aamulenkki Ounaspaviljongilta lähivesille, 8,9 km. Yhteensä 515,7 km.

Aamulenkkieväät:
"Unelmat vahvistavat sydäntä"