RoiMeloo keskustelupalsta

Ilkka läpsyttelee 2009

Started by Ile, 20 May, 2009, 08:18

Previous topic - Next topic

Ile

4.8. Aamulenkki reitillä Kirkonjyrhämä-Ounasjoki-Kulpinväylä-Lammassaari-Lainassaari-Kirkonjyrhämä. Saldo: 3 oluttölkkiä, 3 olutpulloa, 3 limupulloa, siideritölkki, sekalaista muoviroskaa jonkin verran. Ai niin, matkaa kertyi 11,6 km.
Laskeskelin että jos löydän yhden palautuspullon tai -tölkin jokaista melomaani kymmentä kilometriä kohden ja jos melon noin 1000 km vuodessa, niin melontakauden kokonaissaldo on 100 pulloa/tölkkiä. Niistä kertyisi rahaa 15 euroa. Jos jatkan tuolla tahdilla vaivaiset 60 vuotta, niin olen melonnan yhteydessä kerämilläni palautuspulloilla ja -tölkeillä saanut koottua Seayakin nykyarvoa vastaavan rahasumman, eikä minun sitten tarvitsekaan myydä sitä hankkiakseni uuden kajakin ;)
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Ile

6.8. Ruutananpudas Bigfootilla, 10,4 km. Romanyllä ja Pointilla melomani ajat alittuivat selvästi ja keskinopeudeksi tuli 8,5 km/h. Olosuhteissakin on paljon vaihtelua ja uusi kajakki tuo tietysti mukanaan innostusta, joten se siitä ennätyksestä.
7.8. Iltalenkki Onnellisten saarelta Ounaspaviljongille, 9,3 km. Mukana 8 roimeloa.
8.8. Norvajärven kierto, 20,4 km. Kaikkiaan 567,4 km. Selkä oireili hieman seuraavana yönä (la-su), joten nyt lienee pidettävä muutaman päivän melontapaussi  :(

Ile

14 August, 2009, 06:48 #17 Last Edit: 25 October, 2009, 19:35 by Ile
13.8. Roimelot iltalenkillä Ounasjokisuistossa, mukana 7 melojaa. Rauhallisesti meloen ja keskustellen matkaa kertyi 5,7 km.

Ile

15.8. Miekojärven retki 17 km
16.8. Miekojärven retki 12,3 km
20.8. opaskurssilla 1,5 h melontaa = 9 km
21.8. opaskurssilla 1,5 h melontaa = 9 km
22.8. opaskurssilla Kukkolankoskella 4 h = 24 km
4.9. Pikku-Toramon kierto ym 5 km
6.9. Kemijoella 13,2 km
8.9. Pyhäjärvi 7,1 km
15.9. Kittiläjärvi 7,7 km
18.9. Iltalenkki Ruutanaputaalla 8 km
20.9. Lainas-Ruutana 12 km
23.-24.9. Mirkojärvellä 7,4 km
26.9. Unarinjärvi 10,7 km
3.10. Pimeämelonta 6,8 km
Koko kesäkausi yhteensä 758,3 km.

Kilometrien keräilyssä tavoite oli ilman muuta vähintään 1000 km, eli vajaaksi jäi pahasti. Syitä löydän kolme:
1. Ei kunnollista pitkää retkeä. Suomenlahden ylityskin yhteensä vain 100 km.
2. Suomenlahden ylityksen jälkeen flunssa (auton ilmastoinnista?) sekä samaan putkeen vanhempien luona kattoremontti. Em. syistä keskelle kesää tuli lähes kuukauden jakso (27.6.-21.7.), jossa oli vain yksi 11,7 km melonta.
3. Syyskuun alusta töiden muuttumisen seurauksena monenlaista muuta menoa, eikä melontaan oikein riittänyt virtaa. Tavoite tuntui jo liian kaukaiselta, eikä motivaatiokaan ollut siten enää paras mahdollinen.

Ps. Kitkajärvi oli vielä 23.10. täysin sula rantoja myöten ja siellä olisi voinut meloa aivan hyvin.

OS

Quote from: Ile on 25 October, 2009, 19:54

Koko kesäkausi yhteensä 758,3 km.

Kilometrien keräilyssä tavoite oli ilman muuta vähintään 1000 km, eli vajaaksi jäi pahasti. Syitä löydän kolme:
1. Ei kunnollista pitkää retkeä. Suomenlahden ylityskin yhteensä vain 100 km.
2. Suomenlahden ylityksen jälkeen flunssa (auton ilmastoinnista?) sekä samaan putkeen vanhempien luona kattoremontti. Em. syistä keskelle kesää tuli lähes kuukauden jakso (27.6.-21.7.), jossa oli vain yksi 11,7 km melonta.
3. Syyskuun alusta töiden muuttumisen seurauksena monenlaista muuta menoa, eikä melontaan oikein riittänyt virtaa. Tavoite tuntui jo liian kaukaiselta, eikä motivaatiokaan ollut siten enää paras mahdollinen.

1000km näillä Napapiirin vesillä on sen verran haastava tavoite, että sen saavuttamiseksi ei kestä tulla useiden viikkojen taukoa. Lisäksi olisi tosiaankin hyvä, että kesän aikana pystyisi melomaan yhden tai kaksi pitkää retkeä, niiden kilometreistä saisi tonnille hyvän perustan. Ja kotivesillä pitäisi läpsytellä ahkerasti. 100km/viikko vaatii jokaiselle viikonpäivälle 14,3km eli noin kahden tunnin melonnan. Harvalla on mahdollisuus tuommoiseen suorittamiseen ja tuskinpa sitä aina jaksaisi vesille lähteäkään.

Ile

Näin pikkujouluillan jälkeen aamumelonnalla ei ollut hirveää ruuhkaa. Tänään ei paikalla ollut muita kuin minä ja sitten se tuttu mies, joka on kieltänyt minulta karkin syömisen ;)

Yritin tänään treenata tekniikkaa, jonka Kalle näytti viime kesän opaskurssilla. Siinä kierretään tiukkaa ympyrää kajakki vahvasti sisäkaarteen puolelle kallistettuna. Melavedot tehdään vain sisäkaarteen puolelta ja lapa pysyy koko ajan vedessä, siis eteenvienti tapahtuu nostamatta lapaa vedestä. Minä tein vedot kaarteen puoleisella lavalla, mutta Kalle taisi tehdä sen myös "väärän" puolen lavalla yli keulan (crossina). Siihen ei kyllä minun taidot ja liikkuvuus riitä. Mikähän lieneekään sen Kallen opettaman tekniikan "virallinen" nimitys? Teknisesti suoritukseni on varmaan aika kehno (vielä?), mutta sen kyllä huomasin tänään, että liike on tehokas harjoitus keskivartalolihaksille. Viisi kierrosta kerrallaan on minun kropalle riittävä annos.

Muutenkin tämänaamuisella hallimelonnalla sain mukavasti rasitettua melontalihaksia. Meloin kaikkiaan 100 kertaa altaan päästä päähän, tein 30 eskimoa kummallekin puolelle ja kiersin yllä kuvaamaani rengasta 20 kierrosta kumpaankin suuntaan. Taukoa en pitänyt kuin sen verran, että alkulämmittelyn jälkeen venyttelin hieman lapoja ja käsiä. Harvoin on hallimelonta tuntunut kropassa niin selvästi kuin tänään.

Muutama kuntosaliasiakas katseli pyöräillessään kummastellen minun läpsyttelyä altaan päästä päähän. Tai ainakin minä olin näkevinäni heidän ilmeessään kummastelua. Minä vastaavasti ajattelin, ettei se heidänkään paikallaan pyörittely ja niissä itsensäkiduttamiskoneissa rimpuilu ole yhtään sen järkevämpää puuhaa.

OS

Quote from: Ile on 22 November, 2009, 09:58
Näin pikkujouluillan jälkeen aamumelonnalla ei ollut hirveää ruuhkaa. Tänään ei paikalla ollut muita kuin minä ja sitten se tuttu mies, joka on kieltänyt minulta karkin syömisen ;)

Jospa sikaflunssa, tai mikä tämä nyt lieneekään, hellittäisi sen verran, että viikon päästä uskaltautuisi hallille melomaan.  ???