RoiMeloo keskustelupalsta

Retki Lätäsenolle

Started by Tuomas, 08 February, 2005, 18:51

Previous topic - Next topic

Tuomas

Seuran pikkujouluissa oli puhetta retkestä Valtijoelle ja Lätäsenolle kesällä.  Jäsenkirjeen mukana tulleessa tapahtumakalenterissa ei ollut mainintaa ko. retkestä... Onko suunnitelmiä vielä lähteä?

Kuusi vuotta sitten olin sielläpäin liikkeellä, josta kuvia tuolla. Kovasti kiinnoistais palata maisemiin, jos vain retkeä ollaan sinnepäin suunnittelemassa. Viimeksi oli todella matala vesi ja ajatuksena on aina ollut palata varsinkin Valtijoelle paremmalla vedellä.

Räkän ja vesitilanteen suhteen Juhannuksen jälkeinen viikko voisi olla sopiva... Ideoita?
"Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong."

Miikka

Mahdollinen Lätäsenon ja Valttijoen reissu josta pikkujouluissa puhuttiiin on valitettavasti kaupallisen tahon järjestämä.  Mutta voitais alkaa funtsaan omaakin reissua.  Taitaahan se Valttijoki olla suomen ainoa alppijoki?
En vain tiedä uskaltaako sitä laskea, mutta onhan siellä nätit maisemat kannella kajakkia.

Tuomas

Valtijoki on kyllä hieno - eikä kannata pelätä, että olis mitenkään vaikeakaan. Pari köngästä ja luiskaa voi joutua kantamaan, mutta muuten joki on varsin leppoisaa myötävirtamelontaa.

Ajatuksissa on myös ollut reissu, jossa Tenomuotkan kohdalla vaihdetaan sujuvasti vesistöä Reisajoen puolelle ja melotaan pohjoiseen Reisan kylään. Reissulle saisi näin paljon lisää putouskorkeutta ja vaativuutta. Reisadalenin maisemathan ovat maailman kuulut korkeine vesiputouksineen (Imofossen).

Tsemeläisten (Tornion Seudun Melojat) kanssa olikin jo jonkin verran puhetta reissusta.
"Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong."

Anonymous

MaMestakin on porukka suunnitellut reissua Lätäsenolle, olisikohan mahdollista yhndistää retket (ei mitään kaupallista), niin sukkulointikin voisi helpottua..

t. Antti Paavilainen (antti@koskimelonta.com)

Lea

Itse asiassa puhuttiinkin jo aiheesta Kaj Linqvistin kanssa. Tai oikeastaan siinä vaiheessa vielä mietittiin tuolta kaupalliselta pohjalta lähtemistä.  Voisi vähän miettiä ja vertailla hintoja.

Tuomas

Minkälaisia kaupallisia palveluita on ollut tarkoituksena käyttää?

Mulle ei tule muuta mieleen kuin lentokyyti Somasjärvelle, jos tuntuu siltä ettei kajakkien kantaminen KÃ¥fjordalenista tunnu houkuttelevalta  8)

Mie voin tulla minkä tahansa porukan matkaan, jos vain aikataulut vähänkään sattuu kohdalleen.

Lea

Lähinnä lentokyydistähän taitaa olla kyse. Kaupallisessa reissussa ymmärtääkseni suvantoosuudet ylitettäisiin perämoottorilla kumilaudan kyydissä.

Ongelma meidän seuran osalta taitaa olla se, että ei ole tarpeeksi oppinutta vetäjää...

Tuomas

Quote from: "Aksu"
Ongelma meidän seuran osalta taitaa olla se, että ei ole tarpeeksi oppinutta vetäjää...

Ei kai kukaan tuollaiselle reissulle ole lähdössä melontaa opettelemaan niin jokainen reissuun lähtevä pystyy varmaan huolehtimaan itsestään.

Niille joille reissu olisi muutenkin liian vaativa ei kokeneinkaan vetäjä pysty muuttamaan retken luonnetta ratkaisevasti. Reitin meloneena arvioisin osallistujilta vaadittavan kohtalaista koskimelonnan kokemusta, perusretkeilytaitoja ja kohtuullista kuntoa.

Hannu V.

Niin, tämä olis varmaan sellainen ei-seuran-vaan-yksittäisten-ihmisten-oma-reissu.
Melontaseuralla voi tosiaan vetäjät loppua kesken, mutta ainahan jäsenet saa keskenään muuten meloa  :roll:
Eikös sivujen ollut tarkoitus olla myös "ilmoitustauluna", jossa voi huudella itselleen reissuseuraa? Ehkä voitais vielä yksi alaotsikko lisätä, tyyliin retkiseuraa haussa/tyrkyllä!?!?

Tuomas

Quote from: "Johanna Alitalo"Niin, tämä olis varmaan sellainen ei-seuran-vaan-yksittäisten-ihmisten-oma-reissu.

Tokihan kaikki reissut, joissa on seuran jäseniä osallisena ovat samalla myös seuran reissuja. Tietenkään ei ole järkeä yrittää muokata kaikkia reissuja sellaisiin raameihin, että kaikki voisivat kaikille reissuille osallistua. Sehän ei palvelis enää ketään vaan kaikilla olis mälsää :cry:

Reissuja tulee varmasti olemaan kaikenlaisia ja kaikille melojille löytyy ne "omat" reissut joihin on kiva osallistua. Ne reissut mihin ite osallistun tulee varmaan 98% suuntautumaan jonkinlaisiin koskimelontakohteisiin.

Melontaseuralla voi tosiaan vetäjät loppua kesken, mutta ainahan jäsenet saa keskenään muuten meloa  :roll:

Aivan. Eihän melontaseuran idea ole "olla ohjattavana" vaan harrastaa melontaa ja pitää hauskaa. Tietysti on hyvä olla joitain ns. "ohjattuja" retkiä, mutta todellisuudessa suurin osa melontasuoritteesta (pthyi mikä sana!) tapahtuu vapaamuotoisesti oman ja muiden seurojen jäsenten kanssa.

Eikös sivujen ollut tarkoitus olla myös "ilmoitustauluna", jossa voi huudella itselleen reissuseuraa? Ehkä voitais vielä yksi alaotsikko lisätä, tyyliin retkiseuraa haussa/tyrkyllä!?!?

Tottakai. Ainakin ite tuun ilmoittelemaan tänne aina kun olen johonkin menossa melomaan. Tietysti varoitusaika voi olla joskus aika lyhyt kun jokien vedenkorkeus vaihtelee nopeasti ja sitä mukaa pelittävät paikat. Toki tyrkyllekin voi aina asettautua   :mrgreen:

Hannu V.

Veit sanat suustani, jokainen reissu ei voi olla kaikille sopiva!

Mun mielestä melontaseuran tarkoitus on toki kurssittaa uusia ihmisiä lajin pariin ja järjestää yhteisiä ohjattuja retkiä, mutta myös saattaa samanhenkisiä tyyppejä yhteen melontasuoritteita (onnea Tuomas uuden sanan luomisesta) varten.

Lea

Minun kommenttini on vastaus tiedusteluihin seuran vastuusta järjestää moisia reissuja. Koska jos jotain sattuu - ja siellä voi hyvin sattua - silloin on minun ja turvallisuusvastaavan päät vadilla.

En tiedä mikä on käytäntö.

JOs ajatellaan esimerkiksi sukellusta, joka on turvallisuuden puolesta lajina myös tiukka. Siinä tietyn koulutuksen saanut saa sukeltaa tiettyyn syvyyteen. Kokenein on sukellusvanhin, mutta ei varsinainen vetäjä.

Minä en todellakaan tiedä mikä se käytäntö sitten on. Jos se tosiaan menee tyyliin, että pitää olla korkeasti koulutettu vetäjä niin se haittaa harrastustoimintaa.

Lea

Ja vielä lisäys....

Maalaisjärjen mukaan Tuomas on oikeassa. Mutta kun järjestäjä on joka tapauksessa vastuussa ja jos seura järjestää reissun niin silloin se ei pääse vastuusta.

Hannu V.

Ymmärsin että tässä puhutaan kahdesta eri asiasta: varsinaisesta Seuran Retkestä, jolla on pätevät vetäjät kohteeseen nähden, ja retkestä jolle yksittäiset ihmiset päättävät keskenään lähteä, kukin omalla vastuullaan ja johon seuralla sinänsä ei ole osaa eikä arpaa.

Mikä sitten tulkitaan seuran vastuuksi, jos ihmiset järjestelevät mm. seuran kotisivujen avulla omia reissujaan, sitä en  tiedä?!

jykek

Eiköhän tässäkin vastuun kantamisessa voi käyttää maalaisjärkeä. Jos joku tulee tänne huutelemaan seuraa retkelle ja haluaa laskea kajakilla alas Niagaran putousta, on tietysti vastuutonta jos kukaan seuran jäsenistä ei sano asiaan mitään, mutta ei seuraa silti voida pitää juridisessa vastuussa tapahtuneesta pelkän keskustelupalstan mahdollistaman tiedonvälityksen vuoksi. Virallisesti järjestetyillä seuran reissuilla vastuun voi katsoa olevan seuran, mutta tällöin noudatetaan seuran turvallisuussuunnitelmaa jne ja seura itse arvioi retken riskit. Muuten vaan melomaan lähtevät ihmiset lähtevät periaatteessa omalla vastuullaan, tietysti välineiden vuokraaja (ts. seura) on vastuussa laitteiston turvallisuudesta eikä vuokraa laitteistoa sellaisille jotka eivät sitä hallitse.

Sukeltaessa retken turvallisuudesta vastuussa on kuten Aksu sanoi, sukellusvanhin joka ei yleensä sukella itse retkellä ollenkaan. Hän suunnittelee reissun ja itse määrittelee syvyydet, sukellusajat, riskit ja osallistujien kyvyt ja siten tietää minkälaisista riskeistä reissussa on kyse ja viime kädessä päättää lähdetäänkö reissulle ollenkaan. Eiköhän melontaan voi noudattaa samaa periaatetta, että suunnitellusta ja organisoidusta retkestä on aina vastuussa sen järjestäjä ja järjestäjällä pitäisi olla kokemusta asiasta.

On hyvä että seura järjestää paljon organisoitua toimintaa, mutta minä ainakin ajattelin käydä paljon kesällä ihan vaan iltaisin ja viikonloppusin vähän melomassa joella sen kummemmin suunnittelematta reittiä tms lähinnä maisemia katsellessa. Tällaisella reissulla ajattelin olla vastuussa itse itsestäni, samoin se kenen kanssa melon vastaa itse omasta turvallisuudestaan, tietysti siten että katsomme aina toistemme perään.

Huh mikä paatos :shock: Toivottavasti kukaan ei ottanut nokkiinsa, ei ole tarkoitus olla mikään besserwisser, kerroin vain näkemykseni ja on ollut vähän paha päivä joten sävy voi olla lievän antisosiaalinen...