RoiMeloo keskustelupalsta

Melojat saunarannassa Vaattungissa?

Started by Anonymous, 14 September, 2005, 10:25

Previous topic - Next topic

Anonymous

Kuulin valitusta siitä, että kolme "pikkukajakilla" liikkunutta melojaa oli Vaattungissa rantautunut Villin Pohjolan saunarantaan, kun samanaikaan saunassa oli ollut saunojia.
En tiedä onko kyseessä seuramme melojat. Kaikkien meidän melojien pitäisi kuitenkin tietää ja muistaa se, että mökkien yms. rantoihin ei saa mennä, kuin ainoastaan siinä tapauksessa, että kyseessä on hengenvaara. Vaattungissa on sulan maan aikana keskikesää lukuunottamatta asiakkaita lähes kaikkina päivinä, joten saunarantaan ei ole mahdollisuutta mennä. Rantautumispaikat pitää olla sellaiset, ettei kenenkään yksityisyyttä häiritä. Ellei rantautuminen em. sääntöä noudattaen ole mahdollista, niin silloin emme ko. paikkaan voi mennä melomaan.

Ilkka

Tuomas

Onko ajankohdasta tietoa milloin melojat ovat häiriköineet Vaattungissa? Ite olen viimeksi melonut Vaattungissa n. 6 vuotta sitten ja "isolla" kajakilla  :wink:
"Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong."

Anonymous

Kysymys on enemmänkin toimintaperiaatteesta, kuin syyllisten etsinnästä. Siitä huolimatta: havainnot on tehty ti 6.9. noin klo 18-20.

Ilkka

Tuomas

Jep, ajattelin kuitenkin varmistaa, kun mua pidetään kuitenkin syyllisenä  :lol:
"Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong."

Ile

Ellet löydä kahta luotettavaa todistajaa, niin pidämme varmuuden vuoksi sinua vähintään osasyyllisenä  :D
"Unelmat vahvistavat sydäntä"

Miikka

Saunan takana on vielä tilaa... :)

Ile

Mistä nyt syyllinen löydetään, kun sinäkään et ota tekoja vastuullesi  :D

Johanna

Tietty ikävä, jos jollain on mennyt saunailta pilalle melojien vuoksi, mutta olivat kai käyneet kuitenkin sanomassa näille tunkeutujille asiasta?
Kuulin myös taannoin juttua että samaisessa paikkaa on joskus kielletty melomasta joella (ei siis ollut kyse rantautumisesta), koska se on "yksityisaluetta". Ketään minäkään syyttelemättä vaan ihmettelen että mihin ne jokamiehenoikeudet on muuttumassa..... :roll:

Anonymous

Tuosta Johannan mainitsemasta joella melomisen kieltämisestä Vaattungin kohdalla olen minäkin kuullut. Tapauksesta on tietääkseni joitain vuosia aikaa. Se on selvä ylilyönti yrittäjän toimesta, mutta kuvastaa selvästi paikkaan liittyvää herkkyyttä. Yrittäjä myy paikkaa erämaisena, eikä tykkää siitä kun "erämaahan" ilmestyy muita liikkujia. Se ei tietysti ole meidän vika, jos yrittäjän lupaukset eivät ihan vastaa todellisuutta.

Jos kosken ennakkokatselussa havaitsee rakennusten luona sellaista toimintaa, joka viittaa mahdollisiin asiakkaisiin paikalla, niin silloin on parempi suunnitella rantautumiset muualle. Jos taas asiakkaista ja yrittäjistä ei näy merkkejä, niin silloin minä ainankin olen käyttänyt saunarantaa rantautumiseen. Sehän on paras rantautumispaikka sillan alapuolella. Sillan ja saunan välissäkin voi rantautua, mutta se vaatii sellaisen ajolinjan, että osa kuohuista jää nauttimatta.

Ilkka

PirkkoP

Olen syyllinen, mutta eri rikospaikalla. Meloin muutama viikko sitten Ounasjokea Nivankylästä ylöspäin. Kyseisenä iltana tuuli yltyi melkein myrskyksi, joten joudun melomaan ihan rannan tuntumassa ja takertumaan välillä rannan puihin pysyäkseni pystyssä. Meloin otsalampun kanssa, joten minut huomattiin, mutten itse huomannut kaikkia (=ketään) rannalla olijoita. Yhtäkkiä kaksi alastonta miestä tervehti minua iloisin HELLO-huudoin. Vastasin samalla tervehdyksellä ja yritin olla kaatumatta. Luulivat turistiksi tai olivat itse turisteja...
Pirkko

Ile

Melot pimeällä myrskyisellä joella pelkän otsalampun valossa ja sitten vielä epäilet riittävätkö kykysi Meltausjoen melomiseen!

Ilkka

Hannu V.

Vaattunkikönkäällä kannattaa valituksien välttämiseksi rantautua vasemmalle rannalle kosken alapuolelle. Sieltä on näppärä kuljettaa kalusto "lautapolkua" pitkin parkkipaikalle, jonne ei tietystikään mennä kartanon pihan läpi vaan pohjoispuolelta polkua pitkin kiertäen.

Anonymous

Täältä Torniosta löytyy ainakin yksi henkilö jota kiellettiin melomasta Vaattungissa, muistaakseni vuosi oli jotain 99/ 2000 kevät.
Tulivat autoille sanomaan ja kielsivät menemästä jokeen kun se on kuulemma kartanon vesiä?????????. No mehän tietysti uskottiin  :roll:  :roll: ja ajettiin auto 50 metriä kauemmas ja käveltiin huutojen ja pahojen sanojen :?  kannustamina kosken niskalle luontopolkua pitkin ja laskettiin koskeen. Samainen mies henkilö tuli sitten rannalle ja kielsi astumasta rantaan mökkien kohdalla, No mehän kannettiin jalat rantavedessä koskea ylös ja siitäkös vasta riemu repesi uhkaili jatkotoimenpiteilla ym. Ei auttanu vaikka kuinka yritti selittää että vesireittiä ei voi sulkea millään tavoin vaan se on vapaassa käytössä. Vieläpä kun siellä ei ollut yhtään asiakastakaan sillä hetkellä. Pois lähtiessä vieläpä se mies katsoi että ei tulla yhtään kartanon alueelle vaan rysyttiin takasin autolle pitkin pusikoita.
Onneksi oli hyvä vesi ja aallossa sai kunnos surffit olisi muuten saattanu lentää yksi villi pohjolan kaveri villisti jokeen :twisted:
Olin itse silloin samaisessa puljussa kesätöissä, mutta onneksi Oulun suunnalla.
Terv. Sami Pyhäjärvi

Tuomas

Onhan se riemastuttavaa kun matkailuyrittäjien intressit menevät ristiin... Toisaalla markkinoidaan Vika- ja Vaattunkiköngästä hienona ulkoilupaikkana ja toisaalla myydään "erämaan rauhalla", jolloin sinne ei ole ulkoilijoilla asiaa mennä häiriköimään. Mun puolesta saavat pitää Vaattunkikönkäänsä ihan miten haluavat, mutta jos siellä olisi jotain hyviä surffiaaltoja niin olisin varmaan joka ilta vääntämässä melapainia kartanonherran kanssa, jos se yrittäis estää kaikille kuuluvan vesireitin käyttöä.

Jokamiehen oikeuksiin kuuluu myös mahdollisuus puhdistaa vesireittejä kulkua haittaavista esteistä kuten joen yli kaatuneista puista.

Ile

Nautitaan meille kuuluvista oikeuksista muistaen samalla siihen kuuluvat velvollisuudet.
Samin kuvailun kaltaisten törkeiden tapahtumien en tänä päivänä usko toistuvan. Jos moista vielä tapahtuu, niin kertokaa siitä. Vien mielelläni terveisiä takaisinpäinkin.

Ilkka